2 клас

Перелік художніх літературних творів, 
рекомендованих учням 1- 4 класів для 

читання на літні канікули


                                      Український фольклор


Казки: 

Зимівля звірів
Летючий корабель
Сірко
Пани, Хома і гуска
Про липку і зажерливу бабку
Дідова дочка і бабина дочка
Мудра дівчина
Яйце – райце
Молодильна вода
Зозуля і жаба
Річка Либідь
Як запорожці перехитрили царицю Катерину

 

Давня українська література



Л. Боровиковський Петрусь. Марина й Сонечко. Рівчак і Річка. 
С. Воробкевич Рідна мова. Веснянка. Колискова.
Л.Глібов Щедрівка. Хто вона? Загадки та відгадки. Коник – стрибунець.
П.Грабовський Сонечко та дощик. «Зійшли сніги, шумить вода..». Метеличок. Щоглик.
Б.Грінченко Ластівка. Шевченкова могила. Швидка робота. Кавуни. Олеся.
П.Гулак-Артемовський Батько і син.
М.Коцюбинський Наша хатка. Вечір. Хо. Десять робітників. Ялинка. Завидющий брат.
О.Олесь Рідна мова в рідній школі. Снігурі. Над колискою. Бджілка і зозуля. «Все навколо зеленіє…»
О.Пчілка Весняні квіти. «Як швидко літо проминуло!». Зайчатко й хлоп, ятко. Дрібненькі грушки. Журавель та чапля.
Г.Сковорода Гей, поля, поля зелені… Орел і черепаха. Дві курки. Жаби.
Леся Українка «На зеленому горбочку…». Лелія, Біда навчить. Метелик.
І.Франко Королик і Ведмідь. Осел і лев. Три міхи хитрощів. Фарбований лис. Мавка. Малий Мирон.
Т.Шевченко Тече вода з-під явора. «Ой діброво – темний гаю!...». «Дівча любе, чорноброве…». «Садок вишневий коло хати».Заповіт. «Світає…».
Я. Щоголів Травень. Степ. Зимовий ранок. Літній ранок. Осінь.

Новітня українська література



В.Бичко Великий і малий. «Літо, до побачення!». Працьовитий, як пташка. Горобець-моряк. У нашому садку.
Грицько Бойко Ведмедики. Білочка. «А ми шпаківні будували…». Про Степана і сметану. Іншого немає. Пригода з Дідом Морозом. Маринка та Галинка. Про великі вуха.
Остап Вишня Перша подорож. Веселі артисти. Федько. Зошит.
П.Воронько «Облітав журавель…». Перший сніг. У широкому вікні. Про бичка та їжачка. Липка. Не будь козою.
О.Донченко Любима книжка. Золоте яєчко. Подорож до млина.
І.Драч У товаристві джмеля. Самотня ластівка.
Н.Забіла Про ліниву дівчинку. Зайчикова хатка. Квіти. На річці. Яблунька. 
Ю.Збанацький Дике козеня. Ласунка. Розумний шпак. Чого сміялися рибки.
О.Іваненко На добраніч. Казка про маленького Піка. Друкар книжок небачених. Про дівчинку, яка всього боялась. Чорноморденький. Сороки. Маленьким про великого Тараса.
Б.Комар Уперте теля. Проханий. Мені!
О.Копиленко. Перша наука. Галя. Покинуте гніздо. Дивовижна дружба.
Л.Костенко. Сунички. Здивовані квіти. Бузиновий цар. Білочка восени. Перекинуті шпаківні.
В. Нестайко. Одиниця з обманом. Тореадори з Васюківки.
Д.Павличко. Пригоди кота Мартина. Рідна мова. Обруч. Де найкраще місце на землі. Мрія.
М.Петренко. Зеленій, рідний краю! Нема роду переводу. Хто збиратиме гриби? Свято рідної мови.
Л.Письменна. Як у Чубасика сміх украли.
М.Познанська Конвалії. Жоржини. «Зацвіли каштани…». Моїй мамі. Про золоті руки.
В.Симоненко Подорож у країну Навпаки.
М.Сингаївський Вся моя родина. Матусине щастя. Я цю землю люблю. Колосе пшеничний.
М.Слабошпицький Вчителька Яринка. Юля і Жуля. Риба від діда Остапа. Ластівка. Дерево на тротуарі.
В.Сухомлинський Звичайна людина. Кожна людина повинна. Що найтяжче журавлям. Біда заставляє вчитись. Велике відро. Де ночує водяна лілея. Ласкавий вітер і холодний вітрюган. Про що думала Марійка.
М.Трублаїні Волохан. Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку. Мандри Закомарика.
Григір Тютюнник Однокрил. Нічний злодій.
Б.Чалий Як Барвінок став героєм. Пригоди Барвінка та Ромашки.
Б.Чухліб Човен. Бджола з дідової пасіки. Кує зозуля. Брилик.

Зарубіжна література



П.Бажов Малахітова скринька. Уральські сказання. Срібне копитце. Синюшчина криниця.
І.Бабич Мої знайомі звірі.
ДЖ.Баррі Пітер Пен та Венді.
Ф.Баум Країна Оз.
Я.Бжехва Академія пана Ляпки.
В.Біанки Лісова газета. Синиччкин календар.
К.Буличов Пригоди Аліси.
Ж.Верн Подорож навколо світу.
О.Волков Чарівник смарагдового міста. 
В.Гауф Маленький Мук.
Е.Гофман Лускунчик. Прекрасне дитя. Апельсинова принцеса.
Д.Даррел Зоопарк у моєму багажі. Балакучий пакунок.
В.Драгунський Денискові розповіді. 20 років під ліжком. 
Я.Екхольм Тутта Карлсон Перша та єдина. Людвіг Чотирнадцятий та інші.
П.Єршов Горбоконик.
Ф.Зальтен Бембі.
В.Катаєв Квітка-семицвітка. Дудочка та глечик.
Р.Кіплінг Мауглі. Маленькі історії.
І.Купрін Слон.
Я.Ларрі Незвичні пригоди Каріка та Валі.
Л.Керролл Аліса в країні чудес. Аліса в Задзеркаллі.
С. Лагерлеф Дивовижна мандрівка Нільса з дикими гусями.
А. Ліндгрен Карлсон, що живе на даху.
С. Маршак Дванадцять місяців. Розумні речі.
В. Медведєв Баранкін, будь людиною!
Н. Носов Пригоди Незнайка та його друзів.
Ю. Олеша Три товстуни.
Г.Почепцов Золота куля. Таємниця міста чарівників.
М. Пришвин Комора Сонця.
Р. Распе Пригоди барона Мюнхаузена
Д. Родарі Пригоди Чиполліно. Торт у небі.
А. Сент-Екзюпері Маленький принц.
М. Твен Пригоди Тома Соєра та Гекльберрі Фінна.
А. Толстой Золотий ключик, або пригоди Буратіно.
О. Вальд Хлопчик-зірка. Щасливий принц.
Д.Харріс Казки дядечка Рімуса. Братик Кролик та його друзі.
А. Чехов Каштанка.
Т. Янссон Мумі-тролль. 

Завдання на літо, математика

 Задачі

1. На одній гілці сиділо 8 синичок, а другій – на 4 синички більше. Скільки синичок сиділо на двох гілках? 

2. На уроці трудового навчання Оленка вирізала 12 квадратів, а Тетянка – на 4 квадрати менше. Скільки квадратів вирізали дівчатка ?

3. У трьох коробках 60 олівців. У першій коробці 10 олівців, а в другій – 20. Скільки олівців у третій коробці?

4. У трьох бідонах 40л молока. У першому бідоні 10л, а в другому – 20л. Скільки літрів молока в третьому бідоні?

5. У парку росло 26 беріз, дубів – на 43 більше, ніж беріз, а сосен – на 15 менше, ніж дубів. Скільки сосен росло в парку?

6. З першого вулика взяли 23 кг меду. Із другого – на 6 кг більше, ніж з першого, а з третього – на 12 кг менше, ніж з другого. Скільки кілограмів меду взяли з третього вулика?

7. У першому будинку 26 квартир, у другому – 28, а в третьому – на 4 квартири більше, ніж у першому і другому разом. Скільки квартир у третьому будинку?

8. Сергій виростив 16 кроликів, Микола – 14 кроликів, а Роман – на 6 кроликів менше, ніж Сергій і Микола разом. Скільки кроликів виростив Роман?

9. У 9 гаражах стояло по 2 легкових автомобіля, а вантажних автомобілів у цих гаражах було на 8 більше, ніж усіх легкових. Скільки вантажних автомобілів було у гаражах?

10. Біля школи 8 дівчаток посадили по 2 дерева, а хлопчики посадили на 5 дерев більше, ніж усі дівчатка. Скільки дерев посадили хлопчики?

11. Мама купила 3 пакети цукру по 2 грн. кожний і у неї ще залишилося 27 грн. Скільки грошей було у мами?

12. Мама дала двом дітям по 3 пиріжка . У тарілці залишилося ще 26 пиріжків. Скільки пиріжків було спочатку?

13. Три однакові шапочки коштують 23 грн. Скільки коштує одна шапочка?

14. Бабуся купила 2 головки капусти по 3 кг кожна. Скільки кілограмів капусти купила бабуся?

15. На клумбі росло 27 тюльпанів, а ромашок у 3 рази менше. Скільки всього квітів росло на клумбі?      

16. На полиці стояло 36 книжок, а на другій у 4 рази менше. Скільки всього книжок стояло на двох полицях?

18. Бабуся спекла 29 пиріжків. З м’ясом було 12 пиріжків, а решта – з яблуками. На скільки менше пиріжків з м’ясом, ніж з яблуками?

19. У потязі 36 вагонів: 10 купейних, решта – плацкартні. На скільки більше у потязі плацкартних вагонів, ніж купейних?

20. Юрко прочитав 22сторінки книжки, Світлана – на 13 сторінок більше, ніж Юрко,

а Тетяна – на 14 сторінок менше, ніж Юрко. Скільки сторінок прочитала Тетяна?

21. Двоє хлопчиків поділили порівну 14 цукерок. Скільки цукерок дісталося кожному хлопчику?

22. Тато купив 4 сітки моркви по 2 кг в кожній і 5 кг капусти. Скільки кілограмів овочів купив тато?

23. Накреслити відрізок 12 см і поділити його на три рівні частини.

24. Накреслити один відрізок 6см, а інший – на 5см довший.

 

Математичний диктант 

1. Знайти: 
- добуток чисел 2 і 9; 
- суму чисел 2 і 6; 
- різницю чисел 18 і 2; 
- частку чисел 14 і 2.

 

2. Скласти вирази і знайти їх значення
Добуток чисел 2 і 4 збільшити на 19 
Частку чисел 16 і 2 збільшити на 45 
20 зменшити на добуток чисел 2 і 8 
11 збільшити на частку чисел 18 і 2

 

Добуток чисел 2 і 7 зменшити на 8. 
Частку чисел 24 і 3 збільшити на 18. 
Суму чисел 10 і 5 поділити на 3. 
Різницю чисел 20 і 4 поділити на 2.

 

3. Записати вирази і обчислити їх значення:

Частку чисел 8 і 2 збільшити на 9. 
Добуток чисел 3 і 8 зменшити на 7. 
Число 60 зменшити на добуток чисел 5 і 7. 
Суму чисел 20 і 8 зменшити в 4 рази.

 

Частку чисел 18 і 2 збільшити на 7. 
Добуток чисел 3 і 7 зменшити на 5. 
Число 70 зменшити на добуток чисел 5 і 9. 
Суму чисел 20 і 4 зменшити в 4 рази. 

 

Приклади

1. 8 – 2 + 7                 

13 – (5 + 4) 
3 + 8 – 6                 

8 + (15 – 7) 
14 – 6 + 5               

(7 + 6) – 8 
9 + 4 – 7                 

7 + (5 + 1)

60 + 4 

                

2. 80 – 1 – 9 
77 – 1                 

8 + 30 + 1 
89 – 80               

66 – 6 + 10 
69 + 1                 

90 – 60 – 20 
75 – 5                 

90 – (60 – 20)

  

50 + 3                   

70 – 1 – 9

 86 – 1                  

 4 + 40 + 1

 98 – 90                  

 35 – 5 + 10

 59 + 1                  

 80 – 50 – 20

 64 – 4                  

 80 – (50 – 20)

 

3. 50 + 3            12 – 7 + 6 
98 – 90              16 – ( 10 – 4 ) 
80 – 1                90 – 60 – 20 
23 + 52              47 – 15 + 2

60 + 4                16 – 9 + 5 
49 – 40               14 – ( 10 – 6 ) 
50 – 1                 80 – 50 – 10 
34 + 23               58 – 14 + 2

  

4. 70 – 3                 80 – 34 
72 + 8                     23 + 37 
34 – 9                     57 + 18 
26 + 8                     43 – 17 

80 – 4                     60 – 35 
64 + 6                     24 + 26 
24 – 9                     47 + 27 
35 + 9                     56 – 29

 

5. 2 . 6 + 9                45 – 17 
2 . 9 – 13                  50 – 36 
8 : 2 – 4                    90 – 19 + 22 
2 . 7 + 8                    36 – 18 
2 . 6 – 11                  70 – 29

10 : 2 – 5                  70 – 23 + 38 
12 : 2 + 27                70 – (23 + 38)

 

6.2 . 4 + 23                    (37 – 13) : 3 
3 . (3 + 5)                      64 – (18 + 9) 
16 : 2 + 37                     64 – 18 + 9 

2 . 3 + 28                       (49 – 22) : 3 
3 . (4 + 3)                       75 – (29 + 7) 
14 : 2 + 38                      75 – 29 + 7 

7.12 : 3 + 6 + 4                   21 : 3 – 5 + 24 
27 : 3 + 9 + 9                      18 : 3 + 4 – 10 
24 : 3 – 6 + 30                     9 : 3 + 28 – 7 

8.(12 + 12) : 4                     50 – 15 + 9 
37 + 25 : 5                          67 – 8 – 30 
32 : 4 : 2                            20 – 12 : 2 
2 . 2 . 9                              5 . 7 + 3 . 6 

(16 + 16) : 4                       60 – 15 + 8 
38 + 35 : 5                         77 – 9 – 40 
36 : 4 : 3                            22 – 14 : 2 
2 . 2 . 6                              5 . 3 + 4 . 7

 

9. 43 + 55             70 – 7 
39 – 20                 15 + 9

27 + 42                 50 – 6 
64 – 30                 19 + 6

 

10.

 4м 5дм = … дм              6м 3дм = … дм 
7дм 3см = … см              6дм 2см = … см 
42дм = … м … дм           35дм = … м … дм

 

11. 4дм 5 см – 3 дм

 7 дм 8 см – 3 см

 1дм 2 см + 7 см

 3 дм 5 см – 1 дм

 

 12. 5 дм 4 см – 2 дм

8м 6дм + 2 дм

9 дм     4 см= **см

6 дм 8 см =* *см

6 дм 5 см – 2 дм

7м 3дм + 2 дм

3 дм 5 см=**см

8 дм 6 см =*см

38см = *дм *см

42дм =*дм*см 

 

Завдання на літо, українська мова

СПИСУВАННЯ

1.Петрик ішов стежкою в саду. Бачить, біжить назустріч кудлатий собака. Петрик злякався. Хотів тікати. Раптом до нього притулилося кошеня. Воно підняло голову і жалібно нявчить. Петрик взяв кошеня на руки, розгнівався на собаку і пішов йому назустріч. Собака злякався і утік.

 

2. Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце. Подихнув легенький вітерець. Всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню, а горобина – сумну. У дуба була мужня пісня, а у верби задумлива. Ось які пісні ми почули.

3. Ліс стоїть густою стіною. Шлях вузьким в’юном побіг поміж деревами. Дуби і сосни вже загубили свої шати, та від цього не став прозорий ліс.

Шумить густий Волинський ліс. Він ніби хоче нас приспати, заколисати.

 

ДИКТАНТИ

1.Проснувся клен. Відчув, що весна наближається. Вона йде полями. А ластівки на крилах несуть її барвисті стрічки. Зітхнув клен, розправив плечі. Зазеленіли на ньому бруньки.

2. Травень – місяць квітів і пісень. Усе на землі замаяне зеленню. Усе радіє теплому сонцю. Літають у своїх клопотах бджоли. Прокинулись птахи. У гаях витьохкують солов’ї. щедро лічить усім довгі літа зозуля. Жайворонок піснею зустрічає новий день. Після теплих дощів розквітає в небі барвиста райдуга. (45 слів)

Завдання:

Записати слова, поділивши їх для переносу:

Знання, гайка, огірок, бур’ян.

Насіння, пальто, одуд, Мар’янка.

 

3.До поданих слів дописати власні назви.

Собака …,   кінь   …., місто   …. ,   ріка   ….,   письменник …., товариш ….,   вулиця     …. .

 

4. Списати текст. Вставити потрібні слова за змістом. Підкреслити слова, назви дій.                                

Берізка

     У нашому садку   … білокора берізка. Вона гарна в різні пори року. Навесні на берізці … листочки. Влітку деревце …   зелені шати. Золотисте вбрання   ….   на ній восени. А взимку білокора берізка – це срібна красуня.

Слова для довідки: з’являються, росте, одягає, розвивається.

 

5. Списати слова, вставити пропущені букви, дібрати перевірні слова.

З.ма, оз.ро, м.довий, д.рев’яний, л.генький, л.сточки, ст..пи, в.рба, з.леної, в.сокий.

 

61. Вставити пропущену букву «щ»:

*е до* іде, пері*ить злива, *енятко вимокло , як хлю*,

А *иглик, *ебетун *асливий, *ебече, пурхнувши на ку*!

2. Виконати звуковий аналіз слова «щенятко». 

 

7.1.Вставити пропущені слова, які є назвами предметів.

Захищає …, вирощує …, сповіщає …, заплющує …, зачиняє …, загортає … .

( дитину, цукерку, огірки, очі, двері, новину).

2. Виконати звуко–буквений аналіз 1 слова з буквою «щ».

 

8. До кожного слова додати назву дії.

Чайка ( що робить?), річка (що робить?), учень (що робить?), учитель ( що робить?), ключем ( що зробиш?), човен ( що робить?), чемпіон (що робить?), чижик ( що робить?).

 

9. До кожного слова підібрати ознаки.

Пилка (яка?), гребінець (який?), піна ( яка?), пісня (яка?), черепаха ( яка?), човен (який?), звірятко (яке?), гриб (який?), джем (який?), джемпер (який?), велосипед (який?).

Підкреслити односкладові слова.

 

10СписатиПоділити слова на склади.

Джем, джміль, джгутик, джемпер, джерело, джунглі, джаз, бджілка, джмелиний, народжений.

1. Підкреслити слова, які не можна перенести з рядка в рядок.

2. Придумати і записати 2 речення.

 

11. Списати. Визначити наголос.

Шуба, учень, жолудь, окуляри, учениця, авторучка, урожай, учителька, вчений, машина, гуси, вудка, суниця, синиця, зуб, гарбуз, гриб, урок, звуки, експеримент.

Підкреслити слова, які не можна переносити.

 

12. Списати. Поділити слова на склади.

Автобус, абрикос, хата, дорога, дитина, дах, парк, айстра, авторучка, мама, катамаран, ананас, кавун, мак, дерева, гарбуз, аеродром.

 

13. Списати. Підкреслити спонукальне речення.

Чистота – запорука здоров’я. Мийте руки з милом.

Хлоп’ята наловили в’юнів у Дніпрі.

Діти гралися на подвір’ї біля високої грушки.

Бджола мала, а й та працює. Хто не працює, той не їсть.

 

14. Дібрати слова, протилежні за значенням:

Зайти -   вийти                             Заснути –

Дозволити -                                  Говорити –

Загубити -                                    Сміятися –

15. 1.Списати

Ластівка

Весною з теплих країв повернулися ластівки. Вони дружно почали ліпити хатку під дахом.

У затишному гніздечку з’явились ластів’ята. Вони веселим щебетанням зустрічали сонечко.

2. В кожному реченні підкреслити підмет і присудок.

 

16. 1.Записати два слова привітання.

2.Прочитати текст. Визначити його тип.

Росла на грядці капуста. Була вона велика,кругла,біла. Сто листочків-одежинок мала на собі. Листочки у неї соковиті, солодкі.

а)Текст-опис

б)Текст- розповідь

в)Текст-міркування

Поставити потрібні розділові знаки в кінці речень.

Вибрати питальне речення.

а)Холодно взимку зайчику

б)Чому взимку іде сніг

в)Бережіть природу

3. Перебудувати речення в спонукальне. 

Хлопчик врятував пташеня.

4.Підкреслити головні слова в реченні.

Земля вкрилася пухнастим снігом.

 

%